Ridvägar, en del av Multifunktionella stråk som verktyg för strategisk landskapsplanering - förslag för design och implementering i peri-urbana miljöer

  • Status Avslutat
  • Beviljade medel 75 000
  • Projektnummer H0747200
  • Ansökningsår 2007
  • Slutrapport 31 mars 2012
  • Organisation Sveriges lantbruksuniversitet, SLU
  • Huvudsökande Anna Peterson
  • E-postadress anna.peterson@ltj.slu.se
  • Telefon 040415454

Sammanfattning av slutrapport
Studien visar på ett stort behov av ökad tillgänglighet i tätortsnära fullåkersbygd. Genom att etablera linjära element som hyser flera funktioner ökas värdet av insatsen och nyttan. Funktionerna kan vara tillgänglighet av flera olika slags rekreatörer på samma ställe och tillägg av vegetation. Denna nytta bör ses som produktion varför markägaren ska kompenseras ekonomiskt. Vid designen av stråken bör man tänka på att se till platsen så att lösningen blir optimal för lokal markanvändningen och ingående aktörer. Dessa bör vara delaktiga i planeringen och tilldelas olika ansvar under vägs. Man bör visa respekt för olika preferenser gällande avstånd och rädslor genom att tillföra slingor och god sikt och möjlighet att hålla avstånd med vegetation. Studien är genomfört med olika slags intervjuer och observationer av aktörer samt seminariediskussioner.

Populärvetenskaplig sammanfattning
Ridvägar som en del av multifunktionella stråk – förslag för design och implementering i peri-urbana miljöer

Syfte med studien
Att ta fram strategier för hur man ska kunna skapa grönstråk för ökad biologisk mångfald och ökad rekreation i fullåkersbygd med särskilt fokus på ridning.

Resultat
Det egentliga resultatet av studien är vad som har framkommit ur intervjuer, diskussioner och andra former av kommunikation med olika aktörer som har med ridvägar och tillgänglighet i jordbrukslandskapet att göra. En sammanfattning av detta material kan se ut så här: Att samla flera funktioner på samma yta har många fördelar, eftersom man tar mindre markyta i anspråk totalt, varvid anläggnings- och skötselkostnaderna blir mindre. Sådana funktioner kan vara rekreation, produktion, landskapsvård/biologisk mångfald. I detta sammanhang kan ridvägar tjäna som en samlande kraft, då anläggning av sådana kan medföra positiva konsekvenser för övriga funktioner. Genom att anlägga stråk för rekreation kan man dessutom undvika många konflikter och de medför en ökad säkerhet för t.ex. ryttare.

Metod
Intervjuer med olika slags användare av grönstråk (ryttare, gående med/utan hund, joggare, cyklister), markägare och planerare. Seminarier, möten och kurser kring ridvägsplanering, markanvändning och biologisk mångfald. Studierna har bedrivits i södra Sveriges fullåkersbygder där den allemansrättsliga marken är starkt begränsad och befolkningstrycket stort. Observationer och inventeringar på befintliga grönstråk.

Slutsatser och råd till näringen:

• Multifunktionalitet innebär effektiv markanvändning!
Argument:
Det mesta av den aktuella jordbruksmarken behövs i ett globalt och långsiktigt perspektiv för matproduktion. Det blir också billigare för den som står för finansieringen.
Alla slags motionärer kan använda samma plats, det går i andra länder.

• Få folk dit man vill ha dem!
Argument:
Genom att anlägga stråk, kan man få folk att vistas på platser som är lämpliga och inte överallt.

• Markägaren ska få betalt!
Argument:
Man bör se anläggning av ridvägar och andra stråk som produktion av rekreation, folkhälsa, livskvalitet, biologisk mångfald etc.
Skälig ersättning ger bra kvalitet.

• Markägare och användare bör vara delaktiga i planeringen!
Argument:
Detta kan förebygga konflikter inom och mellan myndigheter, markägare och olika slags användare.
Man skapar det som behövs och är möjligt just på denna platsen..
Vid stråk som skapats genom privata initiativ bör kommunen gå in som garant på långsiktighet.

• Börja med vardagsrekreation, sedan friluftsliv/turism
Argument:
Vardagsrekreation kräver slingor. Dessa kan byggas ut sedan byggas ut till leder för turism.
Ryttare behöver inte transportera sina hästar långa sträckor.
Om stråken ligger nära bostadsområden, ökar chansen att de boende utnyttjar dem, vilket är positivt ur ett folkhälsoperspektiv.
Besökarna kan lära sig om hur mat produceras på ett bra sätt.

• Tänk igenom hur det ska se ut!
Argument:
Gärna lågväxt vegetation eller annan låg barriär i mitten av stråken.
En barriär ger viss trygghet, men sikten är viktig.
För att öka attraktionen hos stråken, bör de vara utformade som slingor, för att slippa gå fram och tillbaka samma väg, och gärna i nätverk med flera alternativa rutter.
Utforma av respekt för att vissa är rädda för hästar och hundar.

Finansiärer och samarbetspartners