Hoppa till innehåll

För närvarande har vi tekniska problem i vårt system vilket innebär att våra e-postutskick inte kommer fram. Det innebär att kontrakten också blir försenade och förväntas skickas ut i mitten på januari. Vid frågor, kontakta Yvonne M. God jul och gott nytt år!

Välkommen till nya hastforskning.se. En del saker ser lite annorlunda ut än tidigare. Är det något du saknar eller inte hittar skicka ett meddelande till paola.squassina@hastnaringen.se

Ryttarkänsla i praktiken – hur man undervisar ryttare

Sammanfattning av ansökan

Att instruera ryttare är komplext eftersom ridläraren måste vara uppmärksam på både häst och ryttare. Detta är särskilt utmanande för ridskolelärare. Syfte med projektet är att studera hur ridlärare instruerar ryttarens hjälper i moment där hästen ska utföra en specifik rörelse/övning. Studien kommer inkludera tio ryttare, fem i Sverige och fem i Norge, som kommer rida två hästar var för två olika ridlärare. I anslutning till lektionerna kommer ridlärarna att intervjuas om sin undervisning, och ryttarna om sin förståelse av instruktionerna. Kvalitativ analys kommer att kombineras med objektiv mätning av hästens och ryttarens rörelsemönster, och analys av video från ritterna. Studien kommer ge ny kunskap om pedagogik och inlärning vid ridundervisning. Erfarenheterna från studien kan användas för fortsatt forskning kring hur man kan förbättra undervisningen vid ridskolor, till exempel för att minska konfliktbeteenden hos hästarna, eller att lära eleverna att använda lättare tygelhjälper.