Hoppa till innehåll

Prisbelönt forskning visar vikten av samspel mellan häst, ryttare och ridlärare

Hur påverkar ridlärarens instruktioner samspelet mellan häst och ryttare? Ett forskningsprojekt från Sverige och Norge har undersökt just detta – med hjälp av videoinspelningar, biomekaniska mätningar och intervjuer. Resultaten visar att god lektionsplanering och tydlig feedback kan göra stor skillnad för både hästens rörelsemönster och ryttarens känsla i sadeln.

Foto: Stefanie Poepken/Unsplash

Att undervisa i ridning är en komplex uppgift som kräver samtidig uppmärksamhet på både häst och ryttare, samtidigt som lektionen ska struktureras och instruktioner ges.

– När jag började min forskning 2008 fanns det ingen bra beskrivning av hur en ryttare faktiskt rör sig när hen rider, berättar Anna Byström, veterinär och forskare.
– Om man läser ridinstruktioner är de ofta statiska – hälen ska vara nere, axeln i linje med hälen. Men i verkligheten är allting i ständig rörelse.

Triangelperspektivet: häst, ryttare och ridlärare

Projektet har särskilt fokuserat på övergångar mellan skritt och trav – ett moment som kan verka enkelt, men som utgör en teknisk utmaning genom hela ryttarens utveckling.

Studien inkluderade tio ryttare, fem i Sverige och fem i Norge, som red två hästar var för två olika ridlärare, totalt 40 ridlektioner. Genom att kombinera videoinspelningar, biomekaniska mätningar och intervjuer kunde forskarna analysera hur instruktioner påverkar rörelsemönster och tygelspänning.

Anna Byström, veterinär och forskare

– Jag har alltid varit intresserad av samspelet mellan häst och ryttare, men också hur ridläraren påverkar detta. Tajmingen av hjälperna är viktig – och det är något som ofta nämns i ridlitteratur, men sällan förklaras i detalj, säger Anna.

Resultaten visar att ridlärarens sätt att planera och ge instruktioner har mätbara effekter. När ridläraren lade mer tid på att förbereda ekipaget inför övergångar, kunde ryttarna genomföra dem med lättare tygelhjälper. Positiv feedback från ridläraren korrelerade också med bättre biomekaniska resultat.

Fördjupad analys av ridlärarnas feedback visar att när ridläraren uttryckte nöjdhet med en övergång, blev hästarnas rörelser mer travlika under själva övergångsmomentet, men också i skritt mellan avsaktning och igångsättning. Det speglar den pedagogiska avvägningen mellan att fokusera på responsiva övergångar och att bibehålla genomgående goda gångarter.[AB1]

– Våra resultat tyder på att lektionsupplägget kan påverka tygelspänningen under övergången, men vi ser också ett samband med om ridläraren var nöjd. Det kan spegla att både bra förberedelser och en bättre tajming bidrar till lättare hjälper – och att hästen svarar mer direkt, säger Anna.

Datainsamling pågår

Samtidigt visade analysen att det inte alltid finns ett direkt samband mellan enskilda instruktioner och omedelbara rörelser hos häst och ryttare. Det är helheten i lektionsupplägget som spelar störst roll.

– Det allra viktigaste är att visa att beroende på hur man lägger upp lektionen, så blir det olika resultat. Det öppnar upp för diskussion snarare än att peka ut ett "rätt" sätt, säger Anna.

Från ridskoleryttare till hippologstudenter

Studien har redan fått genomslag inom utbildning. Resultaten har presenterats för ridlärare under fortbildningar och används som diskussionsunderlag i Hippologprogrammet. Ridlärare IV-kursen på Wången är ett exempel där projektet bidragit till nya perspektiv.

– Det är viktigt att skapa utrymme för reflektion – inte bara hos ridläraren, utan även tillsammans med eleverna. Hästen fungerar ofta som en spegel för ryttarens tajming, och det är något ridlärarna själva lyfter fram, säger Anna.

Årets hästforskningsprojekt 2025

Projektet "Ryttarkänsla i praktiken – hur man undervisar ryttare" har tilldelats priset Årets hästforskningsprojekt av Stiftelsen Hästforskning – ett erkännande för projektets tydliga nytta för hästnäringen.

– Projektet är högaktuellt eftersom det bedrivs ridlektioner dagligen i hela Sverige. Det har saknats kunskap om hur olika undervisningsmetoder och lektionsupplägg påverkar samspelet mellan häst och ryttare, säger Lina Bengtsson från Stiftelsen Hästforskning.

Kontaktpersoner

Lina Bengtsson
Forskningssekreterare