Årets Hästforskningsprojekt och Årets Hedersomnämnande utsedda
Årets hästforskningsprojekt, gick till ett projekt lett av Anna Jansson, Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) med titeln Ingen hov ingen häst? – En studie om hovkvalité, prestation och hälsa hos travhästar.
Det här projektet är högaktuellt eftersom tävling utan skor (barfota) är vanligt förekommande inom travet och alltmer även inom ridsporten. Det är därför viktigt att veta mer om vilka typer av hovar som passar för barfotaarbete i högre eller lägre utsträckning ur ett prestations- och hästvälfärdsperspektiv. Projektet har bland annat studerat hovhornets innehåll, hovvägens form och genetisk påverkan på förmåga att tävla barfota ofta och hur barfotatävlan påverkar prestationen.
Projektresultaten tyder på att hovhornssammansättningen verkar påverka förmågan att kunna tävla barfota, såväl som hovvinkeln. Prestationen förbättras markant när hästarna tävlar barfota men är också förknippat med en ökad risk för galopp och diskvalificering. Att sko bakhovarna (men inte fram) förbättrar prestationen (jämfört med skoning på alla fyra hovarna) utan att det medför några risker. Sammantaget visade projektet att det är möjligt att utveckla en verktygslåda för att kunna identifiera bra och dåliga barfotahovar på individnivå.
– Det är viktigt att öka kunskapen om hur hovens egenskaper påverkar hästens förutsättningar att tränas och tävlas barfota samt att kunna avgöra vilka hästar som klarar det och vilka som behöver skor – detta för en bibehållen hästvälfärd och optimal hållbarhet hos våra hästar. Projektresultaten har delats intensivt i sociala medier vilket visar att det finns ett stort intresse av att veta mer inom området , säger Lina Bengtsson, forskningssekreterare på Stiftelsen Hästforskning.
Årets hedersomnämnande gick till ett samverkansprojekt mellan Sverige och Norge, lett av Susanna Hedenborg, Malmö Universitet (MaU) och Oskar Solenes, Høgskolen i Molde (HiMolde) för deras projekt Är de för små för att rida? En studie av ridskolornas aktiviteter för förskolebarn från säkerhets- och hästvälfärdsperspektiv.
Projektet tittade närmare på ridskolor i Sverige och Norge som erbjuder ridning för förskolebarn, vilket kan innebära extra utmaningar för ridlärarna. Aktiviteterna kan innehålla ridning men även lektioner i stallet kring omhändertagande av hästar och bygger ofta på att föräldrarna kan hjälpa till. Säkerhetsproblem som kan uppstå är relaterade till föräldrarnas okunskap samt att den säkerhetsutrustning som finns inte alltid är avpassad till de yngsta barnen.
– Detta samverkansprojekt har resulterat i rekommendationer för ridsportförbund och ridskolor för att höja säkerheten och säkra hästvälfärden i samband med häst- och ridundervisning av yngre barn, säger Lina Bengtsson.